• Hanne Callewaert

Waarom we aangetrokken zijn tot kleurrijke schotels

Bijgewerkt: 14 sep 2018

Snoepfabrikanten spelen hier ijverig op in. Kinderen en volwassenen zijn helemaal weg van al deze felle kleuren. In reclame voor vlees ligt steeds wat groen ernaast of er op, zodat het er aantrekkelijker zou uitzien. Waarom is dit zo? Hoe komt het dat hoe kleurrijker een schotel is, hoe smakelijker deze er uit ziet?

Als we nagaan waar in de supermarkt het meest uitgebreide kleurenpalet terug te vinden is, dan zitten we ofwel in de groente en fruit afdeling, ofwel bij de kunstmatige kleurstoffen. Van nature is de mens aangetrokken tot de felle kleuren van fruit en groente, omdat deze goed zijn voor ons. Deze ingrediënten ontlenen hun felle kleur aan de fyto-nutrienten en anti-oxidanten die aanwezig zijn. Deze zijn ontzettend goed voor onze gezondheid. Ze bestrijden bijvoorbeeld hart- en vaatziektes, gaan veroudering tegen en helpen ons beschermen tegen dementie.


Fabrikanten van ongezondere voeding maken hier gebruik van. Ze bootsen de kleuren chemisch na, of plaatsen er wat groenten of fruit naast om onze hersenen te foppen. Zo willen ze de verkoop stimuleren.


Meer fruit eten is topprioriteit voor een gezond en slank lichaam

We zijn gemaakt om veel fruit te eten, ongeacht wat u er al over heeft gehoord. Fruit maakt niet dik.

Een gezond persoon mag makkelijk 8 stuks fruit per dag eten. In een onderzoek* bleek het eten van 20 stuks fruit per dag niet te leiden tot gewichtstoename. Het enige duidelijk effect was een verlaging in cholesterol.


Zelfs personen met Diabetes type 2, een ziekte waarbij de suikerinname beperkt moet worden, blijkt fruit bij elke maaltijd een positief effect te hebben**. Bessen in het bijzonder blijken suikerpieken te verlagen in plaats van te verhogen.


Ik kan zelf echter wel een aantal situaties inbeelden waarbij te veel fruit eten nadelig kan zijn. Bijvoorbeeld mensen met een fructose-intollerantie of zeer zware maag- darmziektes. De grote hoeveelheid vezels in fruit is gezond, maar voor mensen met problemen met voedselopname door operaties kan dit te veel van het goede zijn.

Het is altijd noodzakelijk als je met gezondheidsproblemen kampt om grote verandering in je dieet te bespreken met je arts/specialist. Algemene gezondheidsregels kunnen bij jou niet van toepassing zijn.

Voor de algemene bevolking kan ik echter aanraden de fruitconsumptie geleidelijk op te drijven. Doe dit echter kalm aan, want een plotse verandering kan ook bij een gezond persoon maag- darmklachten veroorzaken. Je kan bijvoorbeeld kiezen om per week 1 stuk fruit extra te eten. Heb je last, schroef dan wat terug en doe het daarna voorzichtiger. Probeer aan 8 stuks fruit te komen. Als je hier moeite mee hebt probeer dan eens een smoothie als ontbijt. Dit gaat veel makkelijker binnen.


Laten we de groenten niet vergeten!


De basis van elke warme maaltijd moet bestaan uit een grote portie groenten met een uitgebreide variatie. Hoe meer we verschillende soorten combineren, hoe lekkerder en gezonder de maaltijd. Er bestaat een synergie tussen verschillende ingrediënten die de combinatie soms sterker maakt dan het apart consumeren van elk ingrediënt. Zo versterkt zwarte peper bijvoorbeeld de opname van Curcuma, een sterk ontstekingsremmende stof.


Veel varieren en combineren kan zo leiden tot nog ongekende gezondheidsvoordelen. De samenwerkingen zijn eindeloos en de wetenschap is nog niet bijgebeend. Wie weet ontdekt u wel de nieuwste gezondheidstrend. Ga aan de slag en experimenteer! Het zal je gezondheid, lijn en energieniveau enkel ten goede komen!


*https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5573330

**https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23497350


0 keer bekeken

Distellaan 50
8434 Westende

info@feelyourbest.be

  • White Facebook Icon

0471 57 15 14